onsdag 20 maj 2015

Grönt kaffe

Kaffe är en stor miljöbov, det hör vi lite överallt. Att köpa kaffe som är så bra som möjligt borde väl vara ganska självklart: ekologiskt, krav-märkt och rättvisemärkt. Nästa steg får väl vara att fundera på bryggningen. 

Jag har aldrig i mitt liv ägt en sån där kaffebryggare. Ni vet som man stoppar i ett filter, lägger i bönor och drar igång. Som tar upp en halv kvadratmeter i köket, låter som ett jumbojet och behöver rengöras minutiöst med jämna mellanrum. Jag är inte så såld på dessa, som du hör. Inte nog med underhållet och att de tar plats - man ska ha sådana där filter. Mycket miljöovänligt. Och dyrt!

Jag kör med presso. En kanna med ett filter, som kan diskas. Mina pressos kan användas i några år, kanske fem i alla fall, innan filtret ger upp. Faktum är att de flesta jag haft har förorsakats vid diskning. En presso kostar inte särskilt mycket och man kan använda vanliga bönor. De som är särskilda pressobönor är inte eko osv, men som sagt - alla funkar. 

Ett annat alternativ är instantkaffe. Jag gillar det mer och mer faktiskt. Det är faktiskt ganska ekonomiskt, med tanke på att man bara gör precis så mycket kaffe som man tänker dricka och det går inte åt något filter eller mer disk än den koppen man dricker ur. Det finns dessutom gott instant som är ekologiskt och bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar