torsdag 25 december 2014

Ansiktsrengöring med olja

Jag har tidigare skrivit att jag använder olja (och ibland honung) för att rengöra ansiktet. Jag har gjort det i över ett år nu och det funkar jättebra. Min hud blir inte lika torr mellan rengöringarna, jag får mycket färre finnar och det är väldigt mycket billigare än att köpa konventionella hudrengöringsprodukter.

Oljan fungerar ju som både rengöring och återfuktning, så det behövs ingen extra ansiktskräm efter rengöringen, vilket jag gillar. Att stå och fixa med sånt här är inte min grej, det ska helst gå fort.

Den olja jag använt nu, efter att ha provat lite olika, är rapsolja. Ekologisk så klart. Jag är den första att erkänna att den inte luktar jättegott, men jag gillar konsistensen och tycker att den är precis lagom fet till min hud. Kokosoljan luktar mycket godare men min hud blir torr ganska snabbt efteråt.

Oljan har jag hällt över från en glasflaska till en plastflaska efter att jag råkade ut för en olycka med en tappad glasflaska i duschen en gång, vilket också gör att det är enkelt att använda.

När jag använder oljan så blöter jag ner ansiktet med varmt vatten och masserar in oljan. Jag torkar sen bort den med en fuktig handduk (såna där små, jättepraktiskt) men jag torkar väldigt lite. Jag tycker att huden blir för torr om jag torkar bort allt, och för fet om jag inte torkar alls. Det tog ett par gånger att få in rätta knycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar