måndag 6 april 2015

Vad skulle du ta med dig till en öde ö?

Det är ju en ganska vanlig fråga, som är helt irrelevant eftersom få av oss någonsin kommer hamna på en öde ö, och ännu färre kommer att i förväg få välja ut tre saker.

Men man kan ändå fundera på innebörden. Tanken är ju att komma åt några saker som är väldigt viktiga för en, även om många kör på fyndiga svar i stil med "helikopter och pilot". Men om man istället tar frågan på allvar och funderar på vad man skulle packa om man ska vara borta i låt säga ett halvår. Alla ens andra grejer kan ju finnas kvar i hemmet och vänta på en, men vilka saker är så viktiga att man inte kan vara utan dem i sex månader?

Jag ska själv vara hemifrån i nästan fyra månader i sommar eftersom jag ska sommarjobba nästan 100 mil hemifrån. Det är för långt för att åka hem till min lägenhet på helgerna, så jag får ha med mig det jag behöver. Vissa saker är självklara: kläder, neccessär, mobil och dator. Men jag börjar fundera kring om jag vill ha några saker så att jag känner mig hemma. Jag är inne på någon fin plåtburk att ha lite te i, kanske transportera med mig en krukväxt (jag ska till Norrland så jag överväger att ta med en ek) eller min favoritkaffekopp. Något som gör att jag känner mig hemma, men som inte är alldeles nödvändigt.

När jag nu funderat på detta börjar jag tänka på vad det är för saker jag har hemma. Alla de saker jag lämnar hemma i fyra månader är ju alltså saker jag kan leva utan. Så varför har jag dem? Vad fyller de för funktion i mitt liv? Är de bara utfyllnad för att min lägenhet inte ska se tom ut? Än har det kommit fram fler frågor än svar, men om en månad eller så ska jag packa, och då får vi se hur det känns att välja ut en del saker och välja bort vissa andra. Kanske kan jag få en rejäl utrensning till stånd då. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar