fredag 28 mars 2014

Handla lokalproducerat

Jag tycker att det är ganska knivigt att kortfattat beskriva ett vettigt miljötänk kring konsumtion. Lokalproducerat är ju ett ord som man ofta hör, men fungerar det alltid? Ja, om man vill. Jag ser tre huvudsakliga problem dock. 

Det första är att allt man vill äta kanske inte finns lokalt. Man kan så klart begränsa sig till att enbart förtära det som finns att köpa i (i mitt fall) Skåne, men kanske blir måltiderna lite torftiga då, särskilt under vintern?

Det andra är: vad är egentligen lokalt? Ska det vara max två mil från min bostad? I mitt län? I hela Sverige (jag som bor i Skåne får ju i så fall äta norrländsk mat som har rest lika långt som mat från Italien skulle ha gjort). 

Och tre: om det lokalproducerade jag äter är behandlat med gifter för att motverka skadedjur och ogräs, då är det ju gifter som spridits ut i mitt närområde. Närodlat = närgiftat.

För mig är det hela tiden någon slags balans som ska uppnås. Ibland väljer jag att inte köpa en viss produkt för att den inte finns som varken lokalproducerad eller ekologisk, eller där transporten varit lång trots att den är ekologisk.

Det jag nu vill komma till är att det finns många positiva effekter med att handla lokalproducerat. Det främjar näringslivet i området och därmed också arbetstillfällen och ekonomin. Transporterna är korta och landskapet kring mig speglas av min konsumtion. Alltså: om jag enbart äter importerad mat så kommer min omgivning att vara enbart granskog för det är det enda som lönar sig. Om jag köper lokalodlade jordgubbar, potatisar och oljor så får jag jordgubbs-, potatis och rapsfält. 

Varje gång man handlar så utövar man som konsument makt. Det kan tyckas vara en liten del i världens miljöarbete, men det spelar roll. Det kan vara värt att lägga en extra stund på att fundera igenom sina inköpsvanor när man handlar. 

I helgen var jag på en liten utflykt för att huvudsakligen titta på tranor, men på vägen blev det stopp i två gårdbutiker. Den ena är Aminas Chokladstudio i Rinkaby, där jag handlade müsli, chokladskorpor och chokladbitar. På Rathckegården utanför Åhus handlade jag sylt från gården och (ekologisk) olja från Österlen. Nu har jag stöttat det lokala näringslivet och får som tack för detta tugga i mig tidernas godaste choklad. Jag rekommenderar besök på båda för den som har vägarna förbi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar