måndag 31 mars 2014

Sopsorteringstips!

Sopsortering ser lite olika ut i olika kommuner, men alla har väl gemensamt att någon slags sortering görs. I min kommun sorterar vi organiskt, tidningar, färgat/ofärgade glasförpackningar, plast-, metall- och plastförpackningar, deponi och brännbart. Jag har ett superbra trick för att enkelt sortera utan att det blir en massa extraarbete.

Jag har plastkassar i sopskåpet under vasken, som jag sorterar i redan hemma. En till varje kategori av sopor. När en är full tar jag med den och slänger i rätt kärl i soprummet. Inget plockande och sorterande i själva rummet.

Plastkassar är dessutom jätteenkla att torka av inuti om det t.ex. hamnar lite matrester i dem. Till det organiska får vi papperspåsar av kommunen och till brännbart använder jag oftast köpta plastpåsar. Sådana man köper mat i innehåller mer plast än sådana man köper på rulle, och är alltså mer miljövänliga. Det finns förvisso en del mer miljövänliga alternativ, men dem jag sett har varit inhumant mycket dyrare än tunna plastpåsar.

Såhär organiserat är mitt sopskåp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar