onsdag 15 maj 2013

Ansiktsrengöring

En av de avgörande faktorerna när jag övergick från att använda konventionella produkter till ekoalternativ var det faktum att inga produkter var särskilt bra till mitt ansikte. Rengöringsmedel sved i ögonen och smakade äckligt och jag hann bli torr i ansiktet mellan rengöringen och applicerandet av ansiktskräm trots att de skedde direkt efter varandra.

Därför började jag googla. Flera dyra alternativ dök upp, med säkerligen bra produkter som kan beställas från nätet. Och så dök det upp en hel del alternativ som var mer för-bra-för-att-vara-sanna. Ett av dem var att rengöra ansiktet med olja. Helt vanlig olja, samma som när man lagar mat. Kemin är enkel - ansiktets orenheter består till stor del av olja. När man masserar på olja i ansiktet så binds liksom molekylerna samman och när man tvättar bort oljan så försvinner även orenheterna. 

Jag provade med min rapsolja som jag hade i köket. Helt vanlig från Zeta. Funkade perfekt. Det bästa är den inbyggda fuktighetskrämen. För några veckor sedan hittade jag ett blogginlägg om att rengöra ansiktet med honung. Detta skulle vara bra för att honung är bakteriedödande. Jag ställer mig allmänt lite tveksam till mirakelkurer men tänkte what-the-hell och provade. Än så länge är jag nöjd, så jag fortsätter nog ett tag. 

Här är i alla fall instruktioner för den som vill prova. Eftersom man kan prova med olja man har hemma så är det ingen stor investering i en produkt som man kanske inte kommer att gilla. 

Ansiktsrengöring med bara olja
1. Fukta ansiktet med vatten. 
2. Häll ut en knapp tesked olja i handen och massera in överallt i ansiktet (viktigt att massera in ÖVERALLT annars får man torra partier där man missat). 
3. Torka bort med en tvättlapp (jag använder små frottéhanddukar).

Ansiktsrengöring med honung och olja

1. Fukta ansiktet med vatten. 
2. Ta en matsked honung (lokalproducerad - separat inlägg om det kommer strax!) och massera in i ansiktet.
3. Skölj av med ljummet vatten.
4. Häll ut en knapp tesked olja i handen och massera in överallt i ansiktet (viktigt att massera in ÖVERALLT annars får man torra partier där man missat). 
5. Torka bort med en tvättlapp (jag använder små frottéhanddukar).


Klart. Ingen extra fuktighetskräm behövs i någon av dem.

Sedan jag började med detta har jag investerat i en burk kokosolja (Kung Markattas fanns på mitt lokala Coop Konsum). Smakar och luktar gott och funkar utmärkt. Jag har dessutom en liten flaska med ricinolja (från apoteket) som jag använder 2-3 gånger i veckan för lite extra rengöring. Ungefär som jag tidigare använde peeling. 

Vilken olja som helst borde funka: oliv, avokado, sesam, solros etc. Det handlar mest om vad man själv har för oljepreferenser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar