onsdag 22 maj 2013

Märkesvaror

Nu är jag inne på djupt vatten. Det här inlägget är inte så mycket fakta som en känsla. 

I Sverige finns fyra stora matvarubutiker: Coop, Ica, Willys och Hemköp (Lidl, Netto etc räknas inte för jag skulle inte drömma om att sätta min fot i någon av dem). Samtliga har varor av sina egna märken. Var dessa produkter kommer ifrån har jag ingen aning om, men något säger mig att producenten inte får särskilt mycket betalt för sin vara, eftersom dessa är de billigaste alternativen. 

Jag köper bara butikens egna varor i undantagsfall. T.ex. så har ju Coop sitt Änglamark med ekologiska varor som jag gillar. Dock skulle jag aldrig drömma om att köpa Coops mjölk istället för Skånemejeriers, Icas olivolja istället för Zetas eller Garants tepåsar istället för vad som helst som är riktigt te (köper det mesta på tehuset Java när jag är i Lund). 

Det pratas mycket om att vara en medveten konsument, men hur mycket kan man kräva av en som konsument? Hur svårt ska det vara att handla egentligen? Hur lång tid per vara ska man avsätta för att hinna läsa alla minitexter om ingredienser och ursprungsland? Måste man ha koll på skillnaden mellan en ekologisk vara och dess icke-ekologiska dito? Är det alltid bättre med ekologiskt än inte ekologiskt? 

Jag kan inte svara på dessa frågor, men efter hand tänkte jag skriva en del om detta som ofta kallas konsumentmakt. Mitt inledande råd är att inte köpa affärens egna varor. Ju billigare vara du kommer över desto mindre har producenten fått för sitt besvär. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar