söndag 19 maj 2013

Tomatodlaren

Japp, I love me some tomatoes. Tidigare år har jag köpt tomater och sparat frön, men det är ingen bra metod. Fröerna är helt enkelt inte redo att bli plantor eftersom de skördats omogna. Istället investerade jag i köpta fröer i år, och det har jag inte ångrat. 

Jag valde busktomater eftersom jag varje år brukar förlora minst en planta för att den vid något tillfälle knäcks i vinden. För att ytterligare motverka det brukar jag plantera plantorna ganska lågt i krukan och när de sen blir lite högre och rangliga häller jag på mer jord. De kommer att skjuta ut fler rötter i den nya jorden och stå mer stabilt. Tomaterna får dessutom lite extra gödning från den nya fina jorden. 

Jag bor på balkong och vet inte riktigt hur många bin och humlor som tar sig hit, så jag brukar hjälpa mina tomater med pollineringen genom att peta lite på blommorna när de ser ut som på bilden. Jag vet inte om det behövs, men tomater blir det i alla fall. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar