fredag 17 maj 2013

Honung

För ett par år sedan var jag på studiebesök på en bigård. Det är alltså en ideell förening för biodlare som tillsammans har en liten plätt i utkanten av ett samhälle där medlemmarna kan ha sina bikupor. Efter det studiebesöket har jag bara använt lokalproducerad honung. Här är varför:

1. Bin utför en av de viktigaste ekosystemtjänsterna för oss människor: de pollinerar växter som vi vill äta. Utan bin blir det inga frukter, bara blommor. Utan bin kan vi inte leva eftersom vi inte an suga upp näring ur jorden så som växter kan. Därför är det viktigt att man köper honung från bin som pollinerat sina hemtrakter - där jag vill att det ska växa och leva. Guiden på bigården sa att honungen ska vara producerad inom en fyra mils-radie från där man bor. Det står på etiketten var honungen kommer ifrån om det är svensk honung. Står det inte - köp den inte. 

2. Honungen innehåller massa nyttigheter som försvinner vid upphettning. Utländsk honung värms ofta upp och då försvinner en del göttigheter. Svensk honung värms inte upp och alla nyttigheter finns alltså kvar. Det här är bra att komma ihåg även när man har honung i sitt te. Ha i honungen när teet svalnat lite, annars försvinner en del av de bra sakerna. 

3. Som med det mesta finns det skillnader i kvalitet. Jag har aldrig gillat smaken av honung men sen jag började med lokalproducerad gör jag det. 

Honung ska förvaras i rumstemperatur, jag har min i ett köksskåp. Jag har dessutom en liten fyrkant av smörgåspapper under för att den inte ska kleta av sig på hyllan. 

Var försiktig så att du inte får vatten i honungsburken, det kan få honungen att jäsa. Det har aldrig hänt mig, men uppenbarligen får det honungen att svälla och lukta illa, så man missar det inte i alla fall. Jag brukar aldrig ta en sked direkt från disken när jag ska sleva upp honung.

Såhär ska bra honung se ut:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar