lördag 29 juni 2013

Den småskaliga odlaren

Såhär i tider av kolonilotter och balkongodlingar så vill jag tipsa om lite jag kommit fram till under några år som balkongodlare. Dessa tips handlar mest om sådana plantor som får frukt eller bär, eftersom jag själv föredrar dem.

1. Ofta behöver växter större kruka än man tror. Detta för att den behöver mycket näring från jorden. En tomatplanta vill t.ex. ha minst 10 liter jord i sin kruka. 

2. Detta leder till nästa tips. Ju större kruka -> ju mer näring -> ju fler frukter. Det betyder alltså att om du har en lite för liten kruka (vilket jag själv har till en del tomatplantor och till min squash) så kan man behöva knipsa bort en del knoppar för annars orkar inte plantan föda upp sina frukter och hålla dem vid liv tills de är röda. Bättre med sisådär 15 röda goda tomater än 40 gröna kulor.

3. När du planterar dina växter, häll inte jord ända upp till krukkanten. Vänta istället några veckor och häll på mer jord då, det gör att växten får lite extra näringstillskott. De flesta växter skjuter dessutom ut nya rötter om stammen/stjälken hamnar i jord, så plantan blir dessutom mer stabil.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar