måndag 3 juni 2013

Odla senapsskott

Jag vill gärna äta grönsaker efter säsong, men under vintern och tidig vår är det inte lätt att få tag på något som inte har behövt resa så långt eller besprutats med en massa gift. Senap är förvisso troligtvis importerat, men väger i alla fall mindre än många grönsaker så miljöpåverkan borde vara mindre. De är kryddiga och smakrika och passar bra när man vill ha en grönsak som ger lite smak.

Det är enkelt och gott att odla senapsskott. Jag tog en lerkruka, fyllde med jord och satte en avskuren pet-flaska över. Okej, inte det bästa för den som undviker plast, men jag hade den ändå hemma. (Som en parentes: jag är osäker på sådana där glaskupor man kan sätta över krukor - måste det inte komma in luft till grödan? Glaskupan är väl tät?) 

Håll sådden fuktig - jag sprayade på lite vatten varje dag - och så gror de små fröna.



Små groddarna.



Sen växer det. 

Jag väldigt mycket mer skott än på bilden ovan, men fotograferade dem inte då. Det grodde segt i början men sen sa det bara poff och så var det senapsskott i hela köksfönstret. Jag klippte av dem efter hand och hade dem på mackan, soppan och i salladen. 

Groddning och odla skott är över lag ett bra sätt att få färska grönsaker under lågsäsong i den svenska grönsaksproduktionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar