måndag 17 juni 2013

Kalkavlagringar på vattenkokaren

Jag bor i närheten av Kristianstad, vilket innebär att allt som någonsin får vatten på sig också får kalkfläckar. Värst är sådant som ofta får det, t.ex. kranar, kaffebryggare och vattenkokare. Diskad disk får dessutom ofta vita fläckar om den får självtorka. 

Ättika är dock lösningen på alla problem. Jag vet inte hur ättika är ur miljösynpunkt, men det krävs inga mängder här i alla fall.

Tipset fick jag härifrån och det var verkligen pinsamt enkelt. Jag följde instruktionerna där, men för mig fick ättiksspriten stå och dra längre, nästan en halvtimme. Inte nog med att man inte behöver anstränga sig det minsta så får man en mycket billig förevisning i kemi. Kalk = basiskt, ättika = surt. Man kan liksom se hur ättikan vittrar sönder kalken och botten på vattenkokaren blir skinande blank.

När jag ändå var igång så skrubbade jag nästan allt i köket. Min pressokaffebryggare, utsidan på vattenkokaren och även diskbänken under diskstället som blivit alldeles grimmig (det är ett skånskt ord som alla bör ha i sitt vokabulär och är det mönster metall får när det blir... grimmigt). Jag hade på mig gummihandskar för att inte bli torr om händerna och blandade sedan ungefär en del ättikssprit med fem vatten (jag höftade, kanske var det tio?). Sen skrubbade jag med en vanlig svamp, ganska långsamt och länge för att ättikan skulle hinna vittra bort kalken.  




Kalk på botten av vattenkokaren...


... som sen försvunnit helt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar