måndag 10 juni 2013

Lokalodlat

Lokalt innebär just nu "svenskt". Jag vill konsumera svenskt i den mån det går. Känner jag ett behov av att käka en banan så är det inte möjligt, men jag köper inte t.ex. chilenska äpplen (eller ens tyska), belgisk mjölk eller italiensk olja (när det finns svensk rapsolja). Ibland är det lite svårt att få fram ursprungsland från etiketten, så då kan man helt enkelt mejla företaget och fråga.

Jag mejlade Axa som gör müsli. Axa ägs av Lantmännen, så jag misstänkte att det var svenskt. Här är i alla fall deras svar:


HEj
Det beror på vilken müsli du frågar om . Spannmålet är svenskodlat frukt och bär är oftast importerat från olika länder beroende på vilken sort det är . Tillverkning och paketering sker i Järna.
Med vänlig hälsning
Lantmännen Cerealia
KOnsumentkontakt


Med andra ord så är Axas müsli lite sådär. Bra med svenskt spannmål, men varför inte använda svenska frukter också? Jag köper sällan müsli, jag gör hellre min egen, men ibland har jag inte tid till det. Jag har hört att Saltå Kvarns müsli är fantastisk. Kan någon bekräfta det?

I övrigt kan man ju fundera över alla dessa russin i müsli, nu när vindruvor visade sig vara riktiga giftkällor. Jag slutade käka vindruvor över dagen när jag hörde det, trots att det är min favoritfrukt. Egentligen är det nog inte meningen att man ska käka det här. Ät efter säsong, tänker jag alltid, men följer inte alltid mitt eget råd. Nä, istället för att klämma ner utländska vindruvor ska jag vänta tills de svenska jordgubbarna är färdiga och så ska jag äta sådana tills jag kräks. Inget är som väntans tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar